Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Freud’un Çalışma Odası: Arkeolojik Bir Kazı Sahası

Berggasse no 19, Viyana 9. Bölge. Bir an bakıldığında herhangi bir kapı numarası gibi görünse de, aslında bu adres Sigmund Freud’un 1938 yılında Naziler’den kaçmak için Londra’ya gitmeden önce 47 yılını geçirdiği evinin, içsel mağarasının, adresi. Peki ya kapıdan içeri…

Daha Fazlası

Alegorinin Büyüsü: Leydi ve Tek Boynuzlu At

Tek Boynuzlu At Efsanesi  İtalyan kaşif Marco Polo, 13. yüzyılda Asya’yı dolaşırken ilk kez tek boynuzlu at olduğunu düşündüğü şeyi gördüğünde -ki muhtemelen gördüğü şey tüylü gergedanın ta kendisiydi- işte o an tek boynuzlu at hikayelerinin gerçeklikle pek de uyuşmadığını…

Daha Fazlası

Georges Malkine: Bir Sürrealistin Düşler ve Savaşlarla Boyalı Hayatı 

Sürrealist hareketin lideri André Breton, gerek politik tutumu ve paraya olan düşkünlüğü, gerekse abartılı dikkat çekme çabalarından dolayı, Salvador Dali için Avida Dollars (Dolar Heveslisi) anagramını çıkardığında, Dali’nin cevabı “Sürrealizm benim!” olmuştur. Dali söz konusu olduğunda onu her koşulda ilgi odağı haline getiren…

Daha Fazlası

Ve Perde: Gösterinin Tuzakları, Seyircinin Tutsaklığı

Shakespeare, hayatın bir tiyatro sahnesi ve bizlerin de oyuncular olduğumuzu söylerken, günümüz toplumunun bir gösteri toplumu ve bizlerin de onun seyircileri haline geleceğimizi düşünemezdi. Gerçek dünyanın yalnızca görüntülere aktarılmak suretiyle onandığı ve görüntülerin gerçek varlıklara dönüştüğü bu dünyada, gösteri dünyasının saldırgan…

Daha Fazlası

Napolyon ve Mimetik Arzu: Edebiyatta Bir İmparatorun Yansımaları

Ridley Scott’ın özgünlüğü ve tarihsel gerçekliği çokça tartışılan, Napolyon’un biyografisini beyaz perdeye taşıdığı son filminde, Napolyon’un Elba adasındaki yüz günlük sürgününden dönmeye karar verdiğinde askerlerle karşılaştığı bir sahne var. Napolyon, Paris’e ilerleyişini durdurmak isteyen tugayın generaliyle konuşmak ister. Sonra komutanlarının…

Daha Fazlası

Seslerin Dünyasında Kaybolan Bir Çocuğun Öyküsü

İmgelerin ve görsel kültürün kendilerine özgü kurallarla açıklandığı, eşyayı ve insanı anlamlandırmada, bakma ve görmenin en önemli vasıta sayıldığı bir dünyada yaşıyoruz. Görsel kültürün öteki kültür çeşitlerine üstünlüğü öylesine baskın ki, “görme” modern kültürde neredeyse “anlama” ile eşanlamlı hale gelmiştir. Gerçek…

Daha Fazlası

Şiir: Retrospektif Bir Üretim ve Tüketim Nesnesi

Şiirin tanrı vergisi bir yeteneğin mi yoksa sistematik bir çalışmanın mı ürünü olduğu helenistik çağlardan beri hala tartışıladursun, satırlarını aralayıp, geriye dönük bir biçimde kendi yazım süreçlerini anlatan yazarlar bu konuda bir parça ışık tutmaktadırlar bize. Lakin yazım sürecinin adeta bir yemek…

Daha Fazlası